Oboseala musculară


Dr.Alin Popescu
Medic primar medicină sportivă
Secretar General Societatea Română de Medicină Sportivă
Director Departamentul Medical F.R. Rugby

 

Indiferent de ce activitate sportivă sau profesională practicați, oboseala musculară poate să fie un real impediment în acest sens. Din păcate, această acuză poate să apară și în cazul celor care nu fac sport, ceea ce este cu atât mai îngrijorător, deoarece poate să ascundă diverse afecțiuni. Din punct de vedere al definiției unanim acceptate, oboseala musculară este o scădere a capacității de a efectua o mișcare voluntară musculară. Cu alte cuvinte, pentru cei care fac sport acest lucru înseamnă că nu vor mai putea efectua exercițiile care în mod normal nu reprezentau o provocare. În cazul celor care nu fac sport, oboseala musculară se va manifesta prin apariția dificultăților, până la imposibilitatea realizării activităților zilnice, de tipul urcatul sau coborâtul scărilor sau chiar ridicatul de pe scaun.

 

Cauzele oboselii musculare

 Acidul lactic este incriminat în apariția senzațiilor neplăcute de durere și oboseală musculară. Acest compus este eliberat în timpul efortului muscular, fiind transformat în lactat și folosit de către organism ca sursă de energie. Chiar și așa, există o cantitate de lactat care rămâne la dispoziția mușchilor sub formă de depozit, acesta fiind implicat în apariția durerii, spasmului și a oboselii musculare.

Deficitul nutrienților este și el implicat în apariția diferitelor grade de oboseală musculară. Pentru a funcționa la capacitate maximă (fie că sunteți sporitiv, fie că nu faceți nicio activitate fizică susținută), mușchii au nevoie de minerale și vitamine. În cazul în care există deficite pe aceste linii, atunci apare oboseala, durerea și chiar crampele musculare. Dintre cei mai importanți nutrienți amintim: magneziul, potasiul, calciul. În cazul în care nu va luați porția zilnică de nutrienți din alimentație,vă recomandăm folosirea suplimentelor specifice înainte de a apărea deficitul frust.

Din păcate, oboseala musculară poate să ascundă o boală de fond. Astfel, dacă vă este din ce în ce mai greu să faceți cele mai simple mișcări, trebuie să mergeți la medic pentru un control, deoarece în spatele acestei acuze poate să stea o afecțiune potențial severă. Bolile endocrine, afecțiunile autoimmune și chiar cancerele pot fi doar câteva dintre posibilele cauze ale unei oboseli musculare.

 

Oboseala musculara a sportivului

Cauza cea mai frecventă a oboselii musculare în cazul unei persoane care face sport (la modul profesionist dar mai frecvent la cel amator) este omiterea încălzirii. Orice activitate fizică, indiferent de gradul acesteia de dificultate, trebuie să înceapă progresiv. Cu ajutorul unei încălziri eficiente se va evita suprasolicitarea mușchilor și, implicit, apariția durerilor și a oboselii. Exercițiile “blânde” de stretching, trebuie să reprezinte o regulă înainte de a începe antrenamentul propriu-zis.

Ce e de făcut?

  • Nici un antrenament fără încălzire – trebuie să reprezinte regula de aur a oricărui sportiv (mare atenție la amatorii care se antrenează rar și cu “foame” de rezultate în timp scurt).
  • Folosirea topică, locală, a unui miorelaxant aplicat de 2 – 3 ori pe zi prin masaj blând.
  • Aplicați comprese reci și apoi calde pe zona musculară afectată. În acest fel se va stimula vascularizația musculaturii și refacerea mai rapidă a acestora. Atenție – dacă există în paralel și un nedorit traumatism articular (entorsă, luxație, etc.) păstrăm doar rece!
  • Alimentația vă poate ajuta atunci când suferiți de oboseală musculară. Consumați cât mai multe alimente bogate în minerale, vitamine și proteine cu valoare biologică înaltă.
  • Mergeți la medic în cazul în care această problemă se cronicizează, pentru un control și investigații de specialitate.