Durerile musculare la persoanele sedentare


Dr.Alin Popescu
Medic primar medicină sportivă
Secretar General Societatea Română de Medicină Sportivă
Director Departamentul Medical F.R. Rugby

 

Durerile musculare ne sunt tuturor cunoscute. Acest tip de simptom ne poate afecta fără să însemne ceva grav, însă, dacă durerile musculare persistă, atunci trebuie luate măsuri. Toate categoriile de vârstă pot resimți la un moment dat în viață crampe sau durere în mușchi (mialgie) de diverse intensități sau cu diferite localizări. Nu de puține ori se întâmplă ca durerea musculară să ne strice ziua și să devină suficient de supărătoare încât să ne afecteze activitatea de zi cu zi. În acest context, o vizită la medic ne poate aduce informații cu privire la cauza acestor dureri și rezolvarea lor.

 

Sedentarismul sau boala secolului XXI

 

Sedentarismul este una din problemele majore cu care se confruntă un procent destul de mare din populație. Statul la birou peste program, lucratul de acasă, atracția către televizor sau calculator sunt doar câteva din cauzele care concură la apariția sedentarismului. Din cauza stilului de viață dezorganizat, a alimentației haotice și a lipsei de activitate fizică, organismul va avea de suferit, iar printre consecințele neplăcute se numără și apariția durerilor musculare. O persoană sedentară va avea tendința să se îngrașe. Cu cât creșterea ponderală este mai mare, cu atât dorința de a face mișcare sau chiar capacitatea unei persoane de a practica un sport vor scădea. Odată inițiat acest cerc vicios, va fi din ce în ce mai dificilă rezolvarea problemei de fond și a cauzei care a dus la apariția tuturor problemelor, și anume sedentarismul.

 

Persoanele sedentare fac foarte puțină mișcare. În timp, acest lucru va avea repercusiuni negative asupra sistemului muscular. Dacă mușchii responsabili de funcția locomotorie și cei care susțin coloana vertebrală nu sunt utilizați suficient, atunci ei se vor atrofia. Cu cât veți menține aceeași poziție vicioasă pentru o perioadă mai lungă de timp, cu atât musculatura va fi mai afectată. Sistemul muscular este implicat în susținerea sistemului osos, în mobilitate, postură, dar și în protecția organelor majore.

O slăbire a musculaturii cauzată de inactivitate are drept consecință afectarea acestor funcții. Un exemplu în acest sens este slăbirea musculaturii paravertebrale, care apare de regulă la cei care nu fac activitate fizică. În timp, acest lucru va duce la apariția durerilor de coloană. În plus, sedentarii a căror musculatură prezintă un grad de atrofiere pot prezenta chiar tulburări de echilibru și mers, cu apariția căderilor neașteptate și chiar a leziunilor osoase.

 

Primul simptom al unei probleme musculare în cazul persoanelor sedentare este durerea musculară sau crampele. Aceasta poate fi localizată sau poate să prindă mai multe zone, în funcție de gradul de atrofiere musculară. Multe persoane care se confruntă cu această problemă mai asociază alături de mialgie dureri și rigiditate articulară, dureri de spate si chiar impotența functională. Durerea poate avea diferite intensități, poate dura câteva secunde sau poate să dureze mai mult (ore sau chiar zile). Dacă mialgia este suficient de supărătoare, persoanele sedentare mai pot acuza insomnii și stare de oboseală permanentă care le va afecta randamentul la locul de muncă.

 

Remedii pentru a scăpa de durerile musculare

 

Dacă vă confruntați cu dureri de mușchi care sunt din ce în ce mai supărătoare, este bine să vă consultați cu medicul curant. În cazul în care nu se constată nicio afecțiune subiacentă care ar putea cauza aceste mialgii, și, după o atentă introspecție, realizați că faceți parte din categoria persoanelor sedentare, atunci este bine să vă faceți un plan de atac care are drept scop schimbarea stilului de viață.

Începeți cu o activitate fizică în limita gradului de toleranță. Nu vă aruncați să faceți efort fizic intens de la început, întrucat puteți agrava durerile de mușchi. Demarați activitatea sportivă în mod gradual, cu o perioadă de încălzire în prealabil care vă va ajuta să evitați întinderile musculare. Aplicați local un gel miorelaxant pentru calmarea disconfortului,

 

Și – evident – nu uitați de hidratarea corespunzătoare și de orele de somn indispensabile!